SAYI 30
CİLT 13
Aralık 2015
MAKALE 1
Yazarlar: Osman AKTAN, Abdurrahman KILIÇ
Bu araştırmada, Milli Eğitim Bakanlığı'nın ilköğretim okulları için tavsiye ettiği "100 Temel Eser" listesinde belirtilen yerli ve yabancı kitaplarda yer alan değerlerle Sosyal Bilgiler Öğretim Programı'ndaki değerlerin uyumu incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, Milli Eğitim Bakanlığı'nın ilköğretim okulları için tavsiye ettiği "100 Temel Eser" okuma kitapları serisi; çalışma grubunu ise 100 temel eser serisindek kitapların sayfa sayılarına göre gruplandırılması sonucu, bu eserler arasından maksimum çeşitlilik örnekleme ile yöntemi seçilen on iki (12) yerli yazarlı ve dokuz (9) yabancı yazarlı olmak üzere toplam yirmi bir (21) kitap oluşturmaktadır. devamını oku
SAYI 30
CİLT 13
Aralık 2015
MAKALE 2
Yazar: M. Esat ALTINTAŞ
Batı Avrupa'da yaklaşık on milyon Müslüman yaşamaktadır. Bu sayı MüslümanlarınHıristiyanlardan sonra ikinci büyük dini grup olduğunu göstermektedir. BatıAvrupa'da sayıları hızla artan Müslümanlar kültürel, eğitimsel ve dini taleplerini güçlübir şekilde dile getirmeye başlamışlardır. Batı Avrupa'da yaşayan Müslümanların ihtiyaçlarındanen önemlisi, çocuklarının din eğitimi ihtiyacıdır. Çocuklarının kendi dinive kültürel değerlerine sadık olarak yetişmelerini hedefleyen Müslüman aileler, özelMüsüman okulları kurmaya yönelmişlerdir. devamını oku
SAYI 30
CİLT 13
Aralık 2015
MAKALE 3
Ahmet Mithat Efendi'nin Tiyatrolarında Değerler
Yazar: Mehmet BAŞTÜRK
Bu makalede Ahmet Mithat Efendi'nin basılmış olan yedi tiyatro eseri, içerdiğideğerler bakımından incelenmiştir. Eserlerde var olan değerler içerik analizi yöntemiile tespit edildikten sonra tasnif ve tahlile tabi tutulmuştur. Böylelikle tiyatro marifetiyletoplumu eğitmeyi amaçlayan Ahmet Mithat'ın olumlu-olumsuz, bireysel-toplumsalhangi değerleri, ne sıklıkla ve nasıl ele aldığı ortaya konulmuş; nihayetinde bu eserlerdeişlenen değerlerin günümüz toplumu için ne ifade ettiği, değerler eğitimikapsamındakullanılıp kullanılmayacağı gibi hususlar üzerinde durulmuştur. devamını oku
SAYI 30
CİLT 13
Aralık 2015
MAKALE 4
Kadınların Dinî Gruplara Yönelme, Katılma ve Bağlanma Nedenleri
Yazarlar: Fatma BAYNAL, Erkan YAMAN
Bu araştırmanın amacı, kadınların dinî gruplara yönelme, katılma ve bağlanma nedenlerini tespit etmektir. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış mülakat tekniği kullanılmıştır. Araştırma, İstanbul'da yaşayan farklı dinî gruplara mensup 50 bayan katılımcı üzerinden yürütülmüştür. Her bir gruptan 10 katılımcı olmak üzere 5 farklı dinî grup seçilmiştir. Bu gruplar; Gülen Cemaati, Menzil Tarikatı, İsmailağa Tarikatı, Süleyman Efendi Cemaati, Rıfaî Tarikatı'dır. Araştırmmızda, dinî gruba yönelme nedeni bölümünde psikososyal, dinî ve manevî nedenler; katılma nedeni kısmında farklı dinî gruplara bakış, kişisel, dinî ve manevî nedenler; bağlanma nedeni bölümünde ise dinî grup liderinin önemi, dinî sohbetlerin etkisi ve dinî gruptan ayrılma kaygısı, katılımcıların görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmiştir. devamını oku
SAYI 30
CİLT 13
Aralık 2015
MAKALE 5
Yazar: Nurettin Gemici
1961 yılı itibarıyla Almanya'ya gerçekleşen işgücü göçünün ardından pek çok farklı sosyal problemler ortaya çıkmıştır. Bunların en önemlilerinden birisi de gerek işçilerin gerekse onların yakınlarının din eğitimi ihtiyaçlarının nasıl giderileceği konusudur. Bu konudaki çalışmalar maalesef oldukça geç bir tarihte başlamıştır. 1984 yılında resmen kurulan DİTİB (Diyanet işleri Türk İslam Birliği) bu sorunlara muhtelif çözümler üretmeye teşebbüs etmiştir. Bu çözüm arayışlarından birisi de yurtdışnda yaşayan yurttaşlarımızın ve yakınlarının başta din eğitimi olmak üzere sosyal konularda yol göstericilik yapacak evsafta din görevlisi yetiştirme projesidir. devamını oku
SAYI 30
CİLT 13
Aralık 2015
MAKALE 6
Akran Gruplarının Amerikalı Türk Gençlerinin Dini Sosyalleşmelerine Etkileri (12-15 Yaş)
Yazar: Özcan GÜNGÖR
Dinî sosyalleşme doğumla başlayan ve ölüme kadar süren bir sürecin adıdır. Bireylerin dinî sosyalleşmesinde aile, okul, arkadaş grubu, dini kurumlar ve medyanın etkili kurumlar olduğu görülmektedir. Biz bu çalışmada Amerika'nın New Jersey eyaletinden örnekleme dâhil ettiğimiz Türk gençleriyle nitel veri toplama tekniği olan derinlemesine görüşmeler yoluyla gençlerin akran gruplarında dinî sosyalleşmelerine dair veriler elde etmeye çalıştık. Sonuçta gençlerin tercih ettikleri arkadaş grupların göre tipleştirilmesi yapılmaya çalışılmıştır. devamını oku
SAYI 30
CİLT 13
Aralık 2015
MAKALE 7
Yazar: Neslihan KARAKUŞ
Değerler, davranışlara kaynaklık eden ve onları yargılamaya yarayan anlayışlardır. Toplumun tarihi birikimi ile ortaya çıkan; toplumun tamamı tarafından kabul gören; toplumun varlık, birlik ve devamının sebebi olarak görülen; tasvip ve teşvik gören; korunan kabulleniş ve inanışlardır. Değerler ve normlar, kültürel kimliğin şekillenmesinde etkili olan kültür unsurlarıdır. Kuşaktan kuşağa aktarılan değerler, toplumların ayakta kalabilmesi ve sağlıklı bireyler yetiştirilebilmesi için eğitimde önmli bir yere sahiptirler. devamını oku
SAYI 30
CİLT 13
Aralık 2015
MAKALE 8
Yazarlar: Ahmet ŞİRİN, Enver ULAŞ
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile karaktereğitimi uygulamaları arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamıştır. Verilerİstanbul Anadolu yakasındaki on farklı ortaokulda okuyan toplam 326 öğrencidenelde edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu,Karakter Eğitimi Öğrenci Formu, Öznel İyi Oluş Düzeyi Ölçeği kullanılmıştır.Verilerin analizinde grupların aritmetik ortalamaları arasındaki farklılıklar içinbağımsız gruplar t testi, kategoik gruplar arasında fark için tek yönlü varyansanalizi (ANOVA) ve değişkenler arası ilişki için Pearson korelasyon analizikullanılmıştır. devamını oku
SAYI 30
CİLT 13
Aralık 2015
MAKALE 9
Yazarlar: Mustafa TAHİROĞLU, Vedat AKTEPE
Bu araştırmada, değerler eğitimi yaklaşımlarına göre geliştirilen demokrasi eğitimi etkinliklerinin, 6. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde öğrencilerin demokratik değerlerinin geliştirilmesine ve demokrasi algılarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, hoşgörü, saygı, eşitlik, temel hak ve özgürlükler gibi demokratik değerlere yönelik etkinlikler geliştirilerek uygulanmaya çalışılmıştır. Çalışmada nitel ve nicel araştırma desenlerinin bir arada kullanılması sonucu oluşan 'paralel kara yöntem' kullanılmıştır. devamını oku
© 2014 Web sitenin tüm hakları Değerler Eğitimi Merkezi'ne aittir.